logokop5

Themakisten

Medewerkers van het Oudheidkundig Streekmuseum en de heemkundekring ‘Carel de Roy’ zijn samen begonnen aan het ontwikkelen van thema / leskisten waarmee het museum als het ware naar kinderen gebracht wordt.

Een doelgroep waarop het ‘uitdragen van historisch cultuurgoed’ een bijzonder effect kan hebben. Het accent in het basisonderwijs ligt op de geschiedenis van Nederland en op de lokale en regionale geschiedenis.

Erfgoededucatie speelt bij de ontwikkeling van het historisch denken en redeneren een belangrijke rol. Het kunnen aanraken van authentieke objecten is voor kinderen heel motiverend.

In erfgoedlessen is vaak volop gelegenheid tot verbeelding en inleving, wat bijvoorbeeld kan bijdragen aan een rijker beeld en een beter begrip van historische verschijnselen en periodes. Leerlingen kunnen aan de hand van erfgoed bovendien zicht krijgen op wat veranderd en wat hetzelfde gebleven is. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van historisch besef. Omdat de kisten thematisch zijn samengesteld, kunnen ze heel goed als extra materiaal gebruikt worden bij diverse vakken, zowel bij kleuters als bij oudere leerlingen van de basisschool.

Momenteel beschikbaar:

1. de keuken,
  2. wassen en strijken,
  3. 2e wereldoorlog,
  4. de timmerman,
  5. welk beroep?,
  6. een Romeinse leskist (voor afbeeldingen zie 'educatie - Romeinse leskist')
  7. Middeleeuwse stad,
  8. spelen, spelletjes en verzamelingen.

Je kunt de kisten (per thema) lenen voor de prijs van € 7,50 per week. Wel zelf ophalen, controleren en daarna terugbrengen.

Contact: Louis van Bergen (06-51911186) of Toon Timmermans (06-53755033)
email: info@streekmuseumalphen.nl

themakist 1