logokop5

Reminiscentiekisten

Medewerkers van het Oudheidkundig Streekmuseum en de heemkundekring ‘Carel de Roy’ zijn samen bezig met het ontwikkelen van reminiscentiekisten (herinneringskoffers) waarmee het museum als het ware naar ouderen gebracht wordt. Een doelgroep waarop het ‘uitdragen van historisch cultuurgoed’ een bijzonder effect kan hebben.

Een reminiscentiekist of herinneringskoffer zit boordevol gebruiksvoorwerpen en/of foto’s van vroeger bijv. een oude bakelieten telefoon, een strijkijzer dat je warm maakt door het op de kachel te zetten, een langspeelplaat voor een grammofoon, de moffen op de fiets waarmee je de handen warm hield, een koffiemolen, oude munten, Vim, Sunlight.

Voorwerpen uit een bepaald thema lokken gemakkelijk reacties uit en leiden ook tot een breder gesprek.
Het kan een therapie voor ouderen zijn die vergeetachtig worden. Reminiscentie is dan een vorm van hulpverlening waarbij het ophalen van herinneringen centraal staat.

Mensen met dementie blijven zich langer dingen van ‘vroeger’ herinneren, dan van kort geleden. Praten over de dingen die je nog weet, is dan ook prettig. De voorwerpen uit de koffer helpen de herinneringen en gesprekken op gang te brengen. De ogen lichten op en de wangen krijgen een blosje. Men is weer de man of vrouw die midden in het leven staat, die weet om te gaan met vreugde en verdriet, met hoop en verwachting. Het zelfvertrouwen kan toenemen en bewuster aan het leven deelnemen. Daar zit de grote winst………….

Geschiedenis mag nooit een dood ding zijn. Het moet iets betekenen voor de mensen die bij ons komen. Kun je niet meer komen, dan komt het museum naar je toe…….., in de reminiscentiekist!

Heden kun je kiezen uit:

1. de keuken,
  2. wassen en strijken,
  3. 2e wereldoorlog,
  4. de timmerman,
  5. welk beroep?,
  6. spelen, spelletjes en verzamelingen,

Je kunt de kisten (per thema) lenen voor de prijs van € 7,50 per week. Wel zelf ophalen en terugbrengen.

Contact: Toon Timmermans, tel. 06-53755033 of Louis van Bergen, tel. 013-5081955
email: info@streekmuseumalphen.nl

educatie0001